Diş Apsesi Nedir? Neler Yapılmalıdır?

Diş apsesi nasıl geçer?

Diş apsesi demek dişin ya da çevre dokuların iltihaplanması demektir. Diş apsesinin ortadan kalkması için öncelikli olarak nedeni ortadan kaldırmamız gerekir. Neden bazen ileri derecede çürük nedeniyle hastalanan pulpa dokusu, bazen ise dişeti hastalığıdır. Bu neden ortadan kaldırılmadığı sürece yapılacak hiçbir müdahale tam olarak sonuç vermez. Eğer doktora ulaşabilecek konumda iseniz hemen diş doktoruna gitmemiz gerekir. Aksi takdirde eğer doktora ulaşabilecek bir durumda değilseniz o zaman antibiyotik ve ağrı kesicilerle geçici bir çözüm bulunabilir. Ancak bu geçici çözümler den sonra hastanın bütün şikayetleri ortadan kalksa da mutlaka sonrasında bir diş hekimine görünülmesi gerekir. Çünkü sebep tamamen ortadan kaldırılması sürece apse mutlaka tekrarlayacaktır. Antibiyotik ve ağrı kesici alındıktan sonra semptomların biraz da azaltılması için dışarıdan soğuk kompres uygulanabilir. Aslan sıcak kompres uygulanması gerekir. Eğer sıcak kompres uygulanırsa hastanın şişliği ve ağrısı artabilir.

Diş etindeki apse nasıl tedavi edilir?

Diş ve dişeti arasında normalde fizyolojik olarak 0.5 ile 1 milimetre arasında bir boşluk bulunur.  Bu boşluk eğer güzel temizlenmezse zamanla artar. Artan bu boşluğa sıkışan gıdalar artık hiç temizlenemez bir hale gelir. Temizlenemez hale gelen biriken gıdaların bakteri ile birleşmesi sonucu diş etlerinde apse görülür. Bu apsenin ortadan kaldırılması için öncelikli olarak başlangıç bir diş taşı temizliği yapılmalıdır. Başlangıç diş taşı temizliğinin hemen ardından lazerle yada küretaj dediğimiz diş etlerini temizlenmesi işlemi yapılır. Bu temizleme işlemi sonrası hastanın bakımı da oldukça önemlidir. Diş hekimi bütün bu temizlikleri yaptıktan sonra hastanın da evde çok iyi  bakım uygulaması gerekir. Diş iplerini arayüz fırçasını ve diş fırçalaması çok iyi yaptıktan sonra bu apsenin tekrarlaması beklenmez. Ancak evde yapılan bakım yetersiz gelirse ve hasta çok güzel bir temizlik uygulamazsa o zaman bu apse yenilebilir.

Diş Apsesi

Diş etindeki apse nasıl tedavi edilir?

Diş kökünde meydana gelen apseler genellikle çok İlerleyen bir çürüğün, dişin içerisindeki pulpa adını verdiğimiz canlı dokuya ulaşması ve onu enfekte etmesiyle oluşur. Sonrasında pulpanın enfeksiyonunu giderebilmek için kanal tedavisi uygulanır. Kanal tedavisi uygulanırken mutlaka dezenfeksiyon işlemi yapılır. Bu dezenfeksiyon işlemi ile canlı doku tamamen ortadan kaldırılır ve kök kanalları temizlenir.  Temizlenen kök kanallarının içerisi  plastik güta adını verdiğimiz kanal dolgu materyalleri ile doldurulur. Bu dolgu materyalleri enfeksiyonun yenilenmesine engeller. Her şeye rağmen eğer enfeksiyon geçmiyorsa dişin kökü basit bir cerrahi yöntemle açılarak lazer uygulaması yapılır ve o bölgedeki enfeksiyon tamamen ortadan kaldırılarak temizlenir. Sonrasında eğer uygun görülüyorsa hastaya antibiyotik ve ağrı kesici tedavisi de uygulanır.

Tekrarlayan diş apsesi hangi sağlık sorunlarının belirtisi olabilir?

Apsenin tekrarlaması demek sorunu tamamen ortadan kaldırılması anlamına gelir. Genellikle hastalarımız bir apse problemi yaşadığın da kendi kendine antibiyotik, ağrı kesici alır ve apsenin geçmesini bekler. Bir süre sonra antibiyotik ve ağrı kesicinin etkisi ile hastanın bütün sıkıntısı geçer ve bu arada hekime gitmeyi ihmal eder. Hekime gitmeyi ihmal ettiğinde yeniden apse oluşur. Çünkü sebep tamamen ortadan kaldırılmıştır. Eğer hekime gidildiğinde hekim bir müdahale yapıyorsa, Hekim’in yaptığı müdahaleye rağmen apse geçmiyorsa o zaman apseye sebep olan dişin çekilmesi gerekebilir. Bu gibi durumlarda mutlaka hastanın doğru bir antibiyotik tedavisi ve doğru bir kanal tedavisi görmesi gerekir. Diş eti apselerinde ise yine hasta antibiyotik ve ağrı kesici kullanıp hekime gitmezse aynı sorunu yeniden yaşar. Bu gibi durumlarda diş hekiminin yaptığı müdahale sonrası hastanın kendi bakımıda çok önemlidir. Hastamız kendisi dişlerini iyi bakmaz söylediğimiz bakımı uygulamazsa diş eti apsesi yenileyebilir. Ancak bu farklı bir hastalığa sebep olmaz ve farklı bir şekilde yorumlamak gerekir. Çünkü varolan apse aynı apsedir ve tekrarlanmıştır. Sorun tamamen ortadan kaldırılmadığı için apse yenilenmiştir.

Dişteki apseye sıcak ya da soğuk kompres yapılır mı?

Diş apsesi iltihap demektir. İltihap sıcağı sever yani sıcakla beraber iltihap artar. Eğer hastanın apsesi olduğu halde sıcak bir kompres uygularsa bu orada var olan bakterilerin daha da aktifleşmesini ve var olan iltihabın daha da artmasına neden olacaktır. İltihabın artması, basıncın artması ve ağrının artması demektir. Ağrının artması ile beraber şişlik de artacaktır. Doğal olarak apseli bir hasta eğer sıcak uygularsa hastanın bütün şikayetleri artacaktır. Fakat soğuk kompres hastayı rahatlatabilir. Kesinlikle çözüm olmamakla beraber hastanın var olan semptomlarını azalttığı için soğuk kompres uygulanabilir. Hastamız soğuk kompres uygulayarak şikayetini azalttıktan sonra mutlaka diş hekimine gitmelidir.