Çene Eklem Problemleri

Çene eklemi diş hekimliği açısından çok önemli bir oluşumdur. Önemi vücuttaki diğer eklemlere göre farklı olması ve ligament kas ve kemikle birlikte fonksiyonel bir sistem oluşturmasıdır.

Çene eklem problemleri görülme oranı oldukça yüksek olan hastalıklardandır. Çene eklem problemleri hastaların sosyal ve fonksiyonel kapasitesini oldukça düşüren rahatsızlıklardandır. Çene eklem problemleri özellikle eklemin bulunduğu lokasyon nedeniyle pek çok hastalıkla karıştırılabilmektedir. Hastaların çene eklem problemleriyle ilgili şikâyetlerinin giderilmemesi, durumun ilerlemesi, iş gücü kaybı ve mali yükü beraberinde getirmektedir.

Günümüzde etiyolojisi multifaktöriyel olan çene eklem problemleri sebebiyle birçok hasta diş hekimlerine başvurmaktadır.

Çene Eklem Problemleri

Çene eklem ve çiğneme kaslarıyla ilgili hastalıklara; lokal kas ağrıları, yüz kaslarında ağrılar, yüz kaslarında spazmlar, kas iltihabı, eklem diskinde düzensizlik, diskin eklem boşluğunda uygun olmayan konumları, çene çıkmaları, eklem sıvısı iltihabı, eklemi oluşturan kemik yapılarda düzensizlikler ve iltihabı yapılar ve buna benzer patolojik oluşumlar sayılabilir.

Çene eklem problemlerinin bir nedeni eklem iltihabıdır(artrit).Bir yaralanmadan veya gece dişlerin gıcırdatılmasından, gece diş sıkılmasından kaynaklanabilir. Diğer bir neden çene kemiği ve eklem boşluğu arasında bulunan eklem diskinin yerinden çıkması veya yerinin değişmesidir. Yerinden çıkan bir disk ağız açma sırasında eklemden çıtırtı şeklinde seslerin çıkmasına, çenenin hareketini kısıtlayabilir ve ağzı açarken ve kapatırken ağrıya yol açabilir.

Çene eklem problemlerinin semptomları ortaya çıktığında bir ağız ve çene cerrahına danışılmalıdır. Ağız, diş ve çene konusunda uzman olan ağız ve çene cerrahı çene eklem problemlerini tanılayacak niteliğe sahip kişidir.

Çene eklem problemleriyle ilgili eklemi görüntüleme çalışmaları başlatılabilir veya başka bir diş hekimliği veya tıp uzmanına veya fizik tedavi uzmanına sevk yapılabilir.

Çene eklem problemleri tedavisi konvansiyonel diş hekimliğinden ve ilaç tedavisinden karmaşık ameliyatlara kadar farklılık gösterebilir. Tanıya bağlı olarak, tedavi ağrı ve kas rahatlaması için kısa süreli nonsteroidal antienflamatuar ilaçlardan, ısırma plağı veya splint tedavisine, hatta stres yönetimi terapisine kadar değişiklik gösterebilir.

Genel olarak, cerrahi tedavinin başarısız olması veya belirgin eklem hasarının bulunması halinde, ameliyat gerekebilir. Ameliyat artroskopiyi (özel kamera sistemleriyle eklemin içinin görüntülenmesi ve gerekli tedavilerin yapılması) veya doğrudan cerrahi yaklaşımla hasar görmüş dokunun onarımını içerebilir.

TME bozuklukları doğru teşhis edildikten sonra uygun tedaviye başlanabilir.